Kohlea vihreän protolohikäärmeensä Starsdreamin selässä Kohlea on her green proto drake Starsdream |
Olen pelannut World of Warcraftiä noin
viisi vuotta ja 8 kuukautta. Se on minulla pisimpään säilynyt
harrastus ompelun ja käsitöiden ohella ja edelleen yksi
mieluisimmista ajanvietteistäni. Kun ensimmäistä kertaa näin
upean night elf druidin hyppivän suuren mustan kissan muodossa läpi
viidakon WoWin mainoksessa, tiesin, että minusta tulee druidi.
Kissadruidi. Ja duiduli olen edelleenkin, tosin en enää night elf
enkä kissakaan. Luonnonläheinen, oikeudenmukainen ja määrätietoinen
mutta lempeä Kohlea on vuosien myötä muovautunut eräänlaiseksi
alter egoksi ja käytän hänen nimeään nykyisin useimmiten
nimimerkkinänikin. Vaikka WoWin roolipelielementit ovatkin melko
häviävän pienessä roolissa nykyisessä pelitavassani, ja varmaan
valtaosan tavassa pelata, samaistun edelleen hahmooni ja mietin,
miten hän tilanteisiin suhtautuisi. Minullakin on suipot korvat,
kannan ylpeänä Jinxistä tilattuja druidi-t-paitojani ja tykkään
”druidimaisista” koruista. Pelihahmosta on tullut osa
identiteettiä enkä voisi kuvitella vaihtavani hahmoani mihinkään
muuhun.
Varmasti positiivisin kokemukseni koko
pelistä oli ensimmäinen suomalainen raidikilta, johon liityin.
Lightbringer-serverin Ipit koostui oululaisesta ydinporukasta,
Helsingin ”hulttioista” ja meistä muista, hajanaisista hörhöistä
ympäri Suomen. Liityin kiltaan yhdessä miesystäväni kanssa ja se
vastaanotto oli jotain, mitä en on ollut koskaan ennen kokenut.
Ensimmäistä kertaa tunsin olevani kunnolla osa ryhmää, seurani
olevan toivottua ja mihin tahansa vuorokauden aikaan voin avata
Ventrilon ja siellä taatusti oli joku juttuseuraksi. Olimme tainneet
olla killassa kuukauden kaksi, kun ajoimme pääsiäislomalla Turusta
Ouluun kyläilemään kiltalaisten luo, ja killan kolme kesää
kestänyt perinne, kiltamiitit olivat aina kesän kohokohta. Vaikka
Ipien raidaaminen aikanaan kuivuikin kasaan ja kilta hajosi, olemme
edelleen toisinaan yhteydessä Facebookin kautta ja aika ajoin tulee
kokeiltua milloin mitäkin uutta peliä, josko sieltä löytyisi se
vanha into ja meininki. Harmi kyllä, ainakaan vielä se ei ole
kestänyt paria kuukautta.
Ipeissä raidissa kuului aina olla vähintään 7 druidia :D In Ipit, every raid had to have at least 7 druids :D |
Yksi nallen lempipaikoista One of the bear's favourite spots |
Myös seuraava kiltani, saman serverin
Horden puolella ollut Perdition herättää haikeita tunteita.
Siirryin sinne Ipien käytännössä lopetettua raidaamisen ja tuon
muuton yhteydessä Kohlealle langetettiin kirous, jota en ole
vieläkään saanut rikottua: hänestä tuli taureeni. Elelin
edelleen melkoista karhunelämää viidakkokirjan Baloon malliin ja
toimin toisena killan main tankeista. Perditionin kohtalo oli
kuitenkin sama kuin Ipeillä, raidaajat kaikkosivat vähitellen,
uusia ei saatu rekryttyä tarpeeksi ja kilta kuihtui kokoon. Ja
siihen oikeastaan päättyi sosiaalisesti rikkain aikani pelissä.
Perditionin kaaduttua siirryin toiselle serverille reilusti paremmin
edistyneeseen kiltaan, Winds of Creationiin Daggerspinella.
Kohlean viimeisiä hetkiä night elffinä, lempivarusteisiinsa sonnustautuneena One of Kohlea's final moments as a night elf, dressed in her favourite armour |
Viimeisiä hetkiä ennen Cataclysmiä Final moments before the Cataclysm |
Olen tosi kilpailuhenkinen ja WoW
tarjoaa rutkasti haastetta. Mielestäni se on haastava nykyäänkin,
vaikka moni Blizzardia moittiikin pelin liiallisesta helpottamisesta.
Olen raidannut The Burning Crusade -lisäosasta lähtien ja Winds of
Creationin kanssa kaadoin Deathwingin, pelin viimeisimmän sisällön
viimeisen bossin Euroopan 253. sijalla, maailman 476. Pelkästään
25 hengen voimin raidaavien joukossa sijoituimme 176:nneksi. Sinänsä
sijoitus ei ole mitään maatajärisyttävää, mutta kyllä minun
itsetuntoani hiukan hivelee sijoittua pelissä, jota pelasi tuolloin
noin 10 miljoonaa muuta, parhaaseen reiluun kymmeneen ja puoleen
tuhanteen. (Arvioiden melko anteliaasti, että 10man-killoissa on
keskimäärin 15 ja 25man-killoissa 35 raidaajaa.) Vaikka pelaaminen
ruokkii kivasti kilpailuviettiä, muiden päihittäminen ei ole
ainakaan minulle pelissä viihtymisen kannalta se tärkein juttu ja
tuntuu, että menetin tämän kiltavaihdoksen myötä enemmän kuin
menestyksen muodossa sain.
Minulla oli killassa yksi ystävä,
joka oli tullut sinne minua ennen Perditionista, ja tutustuin pariin
hyvään tyyppiin, mutta enimmäkseen uusi kilta jäi kovin
etäiseksi. Olin vaihtanut main specikseni boomkinin (pöllömäinen
humanoidi, joka käyttää luonnon ja taivaankappaleiden magiaa)
kiltaan liittyessäni ja kun niiden tehot romahtivat Dragon Soulissa,
löysin itseni vaihtopenkiltä aivan liian usein. Tämän ja
muutamien aiempien mielivaltaisuuksien vuoksi päädyin jättämään
Winds of Creationin ja etsimään uutta kiltaa tulevaa Mists of
Pandaria -lisäosaa varten. Ajattelin palata juurilleni, hakea taas
suomalaiseen kiltaan ja hakemukseni hyväksyttiinkin nopeasti.
Sotapöllö valmiina illan koitoksiin Warrior owl, ready for the evening's trials |
Huonoista ajoista huolimatta, tuohonkin kiltaan liittyy hyviäkin muistoja Despite the lows, there were some high moments during my time in the guild. |
Ja luonnettani on vaikea murtaa täysin And my spirit is hard to break |
Aquilassa olen ollut nyt melkein puoli vuotta, mutta kaikesta huolimatta en edelleenkään ystävystynyt juuri kenenkään kanssa. Ellen ole jossakin asiassa hyvä, minun on hankala tuoda itseäni esille ja pitää ääntä. Jopa ihan konkreettisesti, en välttämättä saa Ventrilossa tai Mumblessa suustani koherenttia lausetta, jos olen liian epävarma. Ja epävarma minä olin. Itsetuntoni oli lytätty melko tehokkaasti enkä pystynyt venymään killan vanhemman pöllön suorituksiin edes saatuani uuden tehokkaamman tietokoneen, joten sen sijaan, että olisin voinut olla taas oma sosiaalinen ja vapautunut netti-itseni, vaikenin.
Noin viikko sitten se maksoi minulle raidipaikkani ja olen taas vailla kiltaa, jossa pääsisin raidaamaan täyspainoisesti. Tällä kertaa en ole kohtelustani katkera, mutta kyllä se itsetuntoa riipaisee, etten ollut tarpeeksi hyvä, tai tarpeeksi ihana, että minut olisi pidetty erinomaisuuden puutteesta huolimatta. Olin aina ajatellut, että en ole huippupelaaja, mutta hyvä kiltalainen. Olin aikoinani sosiaalinen, aktiivinen raidien ulkopuolella ja aina valmis auttamaan. Läsnäoloprosenttini lähentelee sataa jopa kesäisin ja muina hiljaisina aikoina enkä valita sisällön tylsyydestä, vaikka suuri osa pelaajista tuntuisikin kaikkoavan pelistä. Pyydän apua paremmiltani ja pyrin parantamaan suoritustani, mutta ilman, että pääsee toisen pään sisälle tai vähintään olan taakse katsomaan, konkreettista apua voi olla hankala antaa. Tällä tasolla en vissiin enää riitä.
Nyt odottelen, katselen ympärilleni ja
punnitsen vaihtoehtojani. Sen verran kipeästi tämä taas osui, että
ellen seuraavasta killastani löydä taas ”kotia”,
todennäköisesti joudun myöntämään tappioni ja lopettamaan
raidaamisen. Se olisi sääli, koska WoW on antanut minulle niin
paljon, eikä peli itsessään ole menettänyt missään vaiheessa
houkuttavuuttaan. En vain usko, että kestän enää kovin monia
kolhuja tässä asiassa. Paras veto olisi varmaan hakeutua hiukan
hitaammin etenevään kiltaan, missä ei tuijotettaisi niin tehoihin.
Kansainvälinen kilta voisi myös olla sittenkin parempi kuin
suomalainen, koska jostain syystä itsesensuurini on lepsumpi
englanniksi. Mutta entä jos vaihdan ”huonompaan” ja alankin
tuntea, että kilta ei etene tarpeeksi nopeasti? Entä jos en
siltikään pääse porukkaan sisälle? Sitä en sinänsä epäile,
ettenkö pääsisi hyvään kiltaan yrittämään, koska en ole vielä
törmännyt kiltaan, joka olisi ollut immuuni wall of text criteille,
mutta entä jos minut hyväksytään taas hyvän hakemuksen
perusteella ja suoritukseni tuottaakin pettymyksen?
Todennäköisesti joudun odottamaan
päätökseni kanssa joka tapauksessa Mists of Pandarian julkaisuun
saakka, koska 25.9 on alle kahden kuukauden päässä ja olen
odottanut jo kuukausitolkulla, että pääsen taas kisaamaan kuka
serverin druideista saa ensimmäisenä levelin 90 täyteen :). Server
first achievementtejä ei voi saada, ellei hahmo ole ollut serverillä
kahta kuukautta, joten en ole ainakaan siirtymässä muualle
Stormreaveriltä ennen sitä. Reilu kuukausi siis vielä harjoittelua beta-testin puolella ja rekry-ilmoitusten lueskelua. Vielä ainakin
tämän kerran yritän. Lisäosan alku on hedelmällistä aikaa
solmia ystävyyssuhteita, kun kaikki joutuvat ja haluavatkin tehdä
kaikkea muutakin kuin juosta raideja hiki hatussa. Tulkoon sitten
takkiin taas, mutta vielä en ole valmis luopumaan!
~*~
I've played World of Warcraft for about
5 years and 8 months now. It's the longest I've had a hobby besides
sewing and other crafts, and it still is one of my favourite pass
times. When I first saw a gorgeous night elf druid leaping through a
jungle in the form of a magnificent black cat in a WoW commercial, I
knew I'd have to be a druid. A cat druid. And a druid I am still,
even though not a night elf nor a cat anymore. The close-to-nature,
just and decisive yet kind Kohlea has become a kind of an alter ego
of mine over the years and I even use mostly her name as my alias
these days. Although the roleplay elements of WoW affect how I play
nowadays quite little, and probably most people play now, I still
identify myself in her and consider how she'd react to the situations
in the game. I, too, have pointy ears, I wear my druid t-shirts, that
I ordered from Jinx, with pride and I like ”druidic” jewellery.
My character has become part of my identity and I couldn't imagine
playing any other class as my main.
Surely my most positive experience
within the game was my first Finnish raiding guild. Ipit on the
Lightbringer server had a core of a group of friends from Oulu, a
circle of friends from Helsinki, and us, various people from around
the country. I joined the guild with my boyfriend and their welcome
was something I'd never experienced before. For the first time, I
felt a part of a group, that my company was welcome, and no matter
what time of the day I'd log in to Ventrilo, there'd always be
someone to talk to. I think we'd been in the guild for a month or two
when over the Easter holiday, we drove up to Oulu (over 500 km) to
meet the guildies. And the guild's tradition that lasted three years,
annual summer meet-ups, were always the highlights of summer.
Although Ipit stopped raiding after some time and the guild broke up,
we still talk to each other occasionally on Facebook and every now
and then we try a new game to see if the old spark might ignite
something again. It's a shame, so far it hasn't lasted more than a
couple months at best.
Also my next guild, Perdition on the
Horde side of the same server raises wistful memories. I joined them
when Ipit had practically stopped raiding and with that transfer,
Kohlea got cast a curse on her that I haven't been able to lift
since: she took the for of a tauren. I still had all the "bear neccessities" of life that made Jungle Book's Baloo so content, and I was happy as one of the guild's main
tanks. Perdition would, however, share the fate of Ipit: raiders
started leaving, we couldn't recruit new people fast enough and the
guild shrivelled to a husk. That was pretty much the end of my most
socially enriching time in the game. When Perdition fell, I migrated
to another server to join a more progressed guild, Winds of Creation
on Daggerspine.
I'm a very competitive person and WoW
has lots of challenge to offer. I think it still is challenging even
though many criticize Blizzard for making it too easy. I've been
raiding since the Burning Crusade expansion and with Winds of
Creation, I downed Deathwing, the final boss of the latest content
patch 253rd in Europe and 476th globally. Among 25man guilds we were
176th. Our position isn't anything earthshattering, but it does make
me stand a little taller to know that out of the slightly over 10
million people who played at the time, I'm among the top 10 and a
half thousand. (Estimating rather generously that a 10man guild has
on average 15 raiders, and a 25man has 35.) Although playing WoW is
good food for the competitive spirit, beating others isn't the most
important part of my enjoyment of the game. I feel that with this
transition, I lost more than I gained in the form of progress.
I had one friend in the guild who had
joined them before me, and I met a couple nice people, but mostly the
new guild remained distant. I'd switched my main spec to boomkin (an
owl-like humanoid who uses nature and arcane magic) when I joined the
guild and when they got pretty low on efficiency in Dragon Soul, I
found myself warming the bench way too often. Because of this and
some earlier arbitrary punishments, I decided to leave Winds of
Creation and to find a new guild for the Mists of Pandaria expansion.
I thought I'd return to my roots, applied to a Finnish guild again
and got accepted fairly quickly.
I've been in Aquila for nearly half a
year, but despite everything, I still haven't made many friends.
Unless I'm good at something, it's hard for me to bring myself
forward and to make noise. Sometimes even concretely, I can't voice a
coherent sentence on Ventrilo or Mumble if I'm too uncertain of
myself. And uncertain I was. My self esteem had been crumpled to the
ground quite efficiently and I could reach the performance levels of
the older boomkin in the guild, not even with my new computer. So
instead of being my social and uninhibited internet-self, I fell
silent.
About a week ago it cost me my raiding
spot and now I'm again without a guild to raid with. This time I'm
not bitter about my treatment, but it hit me pretty hard to not have
been good enough, or adorable enough to have kept me despite lack of
excellence. I had always thought I wasn't a top player but a great
guild member. I used to be social, active outside raids and always
willing to help. My participation has always been close to 100% even
during the summers and other downtimes, and I never complain about
the content being dull, even when so many others seem to just vanish
to wait for new content to be released. I ask my betters for help and
aspire to better myself, but it's hard to give advice or help without
being able to get inside someone's head, or at the least, behind
their shoulder. I guess I'm just not enough at this level.
Now I'm biding my time, looking around
and weighing my options. This one hurt enough to make me think that
if I don't find a new ”home” in the next guild, I'll probably
have to admit defeat and quit raiding. It would be a shame since WoW
has given me so much, and the game itself has never lost its appeal
to me. I just don't think I can take many more hits like these. My
best bet would probably be to apply to a guild that's progressing at
a slightly slower pace, one where they wouldn't be as picky about
damage numbers. An international guild could be better than a Finnish
one, because I self censor less in English. But what if I go to a
”worse” guild and start feeling like they're not progressing fast
enough? What if I still can't fit in? I don't really doubt that I
can get into a good guild, because I haven't found a group yet that
would be immune to crits of walls of text, but what if I'm accepted
for writing a kick-ass application and let them down with my
performance?
I'll most likely have to wait with my
decision until the Mists of Pandaria release as 25th september is
less than two months away and for months I've been looking forward to
getting to compete with the other druids on the server over who gets
to level 90 first :). To be eligible for server first achievements,
though, one must have been on the server for over 60 days, so I won't
be transferring to a new server from Stormreaver before then. I have
a bit over a month now to practice in the beta test and to read
through recruitment posts. I will try, at least this one more time.
The beginning of an expansion is a good time to be making new friends
when everyone has to and wants to do all the things besides running
raids head over heels. Come what grief may, I'm not ready to give up
just yet!
En ole koskaan pelannut WOW:ia, mutta kertomasi perusteella IRLissä on ihan samanlaista.
VastaaPoista